Wednesday 3 June 2015

Benang Sulaman Mesin

Entri: # 12
Teks: Azuriyah Mohamad
Foto: Azuriyah Mohamad


 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
 DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI



Benang sulaman dan benang gelendung merupakan dua (2) benang yang sangat penting dalam penghasilan satu imej sulaman.

Benang sulaman haruslah berada di permukaan atas manakala benang gelendung pula haruslah berada di permukaan bawah fabrik.

No 1 -  Benang Sulaman Jenama Fufus
No 2 - Benang 'Metallic'
No 3 - Benang sulam biasa jenama Dolphin
No 4 - Benang cincang jenama Senorita


Di pasaran, terdapat banyak jenis jenama benang sulaman dan benang gelendung yang di datangkan dalam pelbagai saiz. Pilihlah saiz yang memenuhi keperluan menyulam kita.

Berbanding benang untuk sulaman tangan, benang bagi sulaman mesin terdapat dalam satu tona warna, dua tona warna, benang cincang dan benang kilat yang terdiri daripada benang emas dan juga benang perak. Benang kilat ini juga dikategorikan sebagai 'metallic thread' dek kerana terdapat jaluran logam yang dipilin bersama bagi membentuk benang-benang seperti ini. Benang-benang ini juga mudah untuk didapati di kedai-kedai menjual peralatan menjahit, cuma yang berbeza adalah dari segi jenama dan saiz benang yang dijual.

Benang cincang adalah benang yang memiliki sekurang-kurangnya dua (2) warna atau lebih. Bersifat sama seperti benang sulaman yang lain, cuma yang berbeza adalah dari segi padanan warna yang dimilikinya. Benang ini juga selalunya digunakan oleh penyulam bagi menghasilkan seni sulaman kerawang.

Benang 'metallic' atau benang kilat pula adalah benang yang digunakan dalam kerja-kerja menyulam artikel-artikel yang berkaitan dengan pengantin atau logo-logo syarikat atau kelab tertentu. Harga benang ini lebih mahal dan penyelenggaraan nya jua adalah lebih rumit.

Apabila ditanya mengenai benang sulaman jenama mana yang terbaik, sebenarnya, penyulam itu sendiri yang menentukan benang sulaman dari jenama mana yang terbaik buat dirinya dan hasil sulamannya.

Ini adalah kerana hanya penyulam itu sendiri yang tahu bagaimana hasil yang dia mahu bagi sesuatu artikel sulaman. Lain benang, lain karenahnya dan lain jenama, lain pula cara pembuatan sesuatu benang sulaman itu.

Begitu juga bila menyulam menggunakan benang 'metallic'. Benang ini lebih keras berbanding benang sulaman biasa dan ketika menyulam memerlukan lebih masa untuk menyelenggarakannya sehingga terhasilnya satu artikel sulaman yang menepati kehendak penyulam.

Kesimpulannya, sebagai penyulam, seharusnya kalian bereksperimen dengan pelbagai jenis benang dari pelbagai jenama untuk lebih memahami benang yang mana satukah yang dapat memenuhi piawaian kehendak kualiti hasilan akhir sulaman kalian.
Belajarlah untuk memahami bagi mengendalikan jenis-jenis benang ini.


Sekian, maafkan cik azue, doakan cik azue, terima kasih.

Wasalam




3 comments:

  1. Selamat berpuasa Azu
    Kakak tak arif pun hal benang ni.
    Kalau beli janji ada aje yg depan mata..

    ReplyDelete
  2. salams ku, tukar blog baru ke?
    selamat brpuasa:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam AMIIZAA, bukan, ni blog utk sulaman mesin sahaja.
      Blog lama tuh masih wujud dear

      Delete