Sunday 11 October 2015

Kenali Jarum Mesin Jahit

Entri: # 17
Teks: Azuriyah Mohamad
Foto: Azuriyah Mohamad


 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Bersambung kita dengan entri tentang jarum mesin jahit.
Kalau tadi kita bercerita tentang kepelbagaian jarum mesin jahit yang terdapat dipasaran, kali ini kita akan bercerita tentang jarum mesin itu sendiri serta cara pemasangan jarum mesin tersebut ke mesin sulaman mudah alih.

Gambar berlabel tiga (3) adalah keadaan permukaan suatu jarum mesin jahit.
Setiap jarum mempunyai muka hadapan yang cembung serta muka belakang yang rata. Ini bagi membolehkan jarum dapat dimasukkan pada tiang slot jarum.

Gambar 1 menunjukkan tempat di mana kita pasangkan jarum tersebut.
Gambar 2 menunjukkan bagaimana cara pemasangan jarum ke slot di mesin jahit. Bagi kalian yang baru berjinak dengan mesin jahit mudah alih, kedudukan jarum memasuki slot haruslah tepat dan setelah itu pelaras skru haruslah dilaras dan diketatkan sebaik mungkin.

Perlulah di ambil perhatian, pelaras ini haruslah dapat mengikat jarum dengan seketatnya kerana jarum mesin sulam akan bergerak dengan sangat laju ketika proses menyulam sedang berlaku. Jika jarum tidak dilaras sempurna, kemungkinan jarum terlucut dari slot akan berlaku. Ini akan mengakibatkan artikel koyak atau mesin sulaman rosak.

Pada gambar 4 dan 5, ini kedudukan jarum selepas dilaras sempurna. Jarum haruslah berada di tengah-tengah dan dapat memasuki lubang di tapak mesin jahit tanpa tersangkut kepada sekoci atau gelendung benang yang terdapat di dasar mesin jahit.

Jika mata jarum mesin jahit tersangkut, kemungkinan mesin akan berhenti tiba-tiba, jarum patah lalu artikel sulaman rosak. Ia juga mungkin mengakibatkan mesin sulaman tersangkut dan tidak dapat beroperasi sehingga harus dihantar ke pusat servis semula.

Kesimpulannya, jarum mesin haruslah dipasang dengan tepat dan dilaras seketat mungkin bagi mengelakkan kemalangan ketika operasi sedang dijalankan.

Baiklah, hingga bersambung lagi dengan tajuk entri Jarum dan Kepentingannya pada Sulaman.

Hingga itu, maafkan cik azue, doakan cik azue, terima kasih.

Wasalam.



Azuriyah Mohamad
013-2700020
Zulhijjah 27, 1436H
(11 Oktober 2015 @ 6.46am)

No comments:

Post a Comment