Monday 10 August 2015

Benang Gelendung

Entri: # 13
Teks: Azuriyah Mohamad
Foto: Azuriyah Mohamad


 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI


Syawal 25, 1436H 
(10 Ogos 2015)

Menyambung semula entri berkisar sulaman dan persediaan sulaman. Maaf, cik azue menyepi dek menerima ujian bencana badan. Alhamdulillah, sekarang beransur sihat dan terima kasih kepada semua yang sering bertanya khabar serta mendoakan kesihatan cik azue.

Dalam pembuatan sebuah karya sulaman, selain benang sulaman itu sendiri, benang di gelendung juga tidak kurang peri pentingnya.

Benang gelendung boleh sahaja menggunakan benang jahitan lurus biasa atau pun benang khas gelendung bagi aktiviti sulaman. Walaubagaimanapun, setiap satu ada fungsi dan kesan tertentu bagi satu-satu artikel yang disulam. Rujuk gambar 1. Berlabel A adalah benang khas gelendung manakala berlabel B adalah benang jahit halus biasa.

Benang khas bagi gelendung untuk mesin sulaman selalunya lebih halus berbanding benang jahit lurus biasa. Biasanya benang ini adalah benang dari kategori benang rayon atau pun benang poliester ('polyester'). Jika diperhatikan dengan lebih teliti, benang ini ketebalannya adalah menyamai ketebalan benang sulaman yang diguna di muka artikel. Rujuk gambar 2 di mana ditunjukkan perbezaan ketebalan bagi kedua jenis benang. Berlabel A adalah benang jahit halus biasa manakala berlabel B pula adalah benang khas bagi gelendung.

Oh, sebelum cik azue pergi jauh, bagi kalian yang baru berjinak-jinak dengan sulaman mesin berkomputer, benang gelendung ini adalah benang yang terdapat di sebelah bawah bagi satu-satu artikel sulaman.

Bagi kalian yang baru bermula dengan aktiviti sulaman mesin berkomputer ini, selain benang khas gelendung ini, kalian boleh juga menggunakan benang jahitan lurus yang biasa, dengan syarat, benang yang digunakan haruslah halus dan jika boleh menggunakan benang dari jenis benang rayon atau benang poliester dan hampir menyerupai ketebalan benang sulaman. Namun jika masih tidak mampu mencari benang-benang seperti yang dinyatakan, kalian masih boleh menggunakan benang jahit lurus biasa (benang jahit baju) yang lebih dikenali sebagai 'benang kasar' itu.

Berdasarkan pengalaman sendiri, apabila menggunakan benang kasar (benang jahit baju biasa, yang selalunya dari jenis benang 'cotton') dalam satu tempoh sulaman yang panjang, gelendung menjadi lebih cepat panas dan cepat haus/rosak berbanding penggunaan benang khas gelendung. Ini disebabkan mesin sulaman mempunyai kelajuan yang sangat berganda berbanding mesin jahit lurus serta benang yang digunakan adalah lebih berat yang mana kedua-dua faktor ini menyumbang kepada daya geseran yang boleh mengkakis permukaan gelendung yang diperbuat dari plastik lutsinar. Rujuk Gambar 3 di mana menunjukkan kesan kerosakan pada gelendung plastik yang digunakan.
Berlabel A adalah gelendung belum diguna pakai dan berlabel B dan C adalah kesan kerosakan pada gelendung setelah tamat projek yang memerlukan tempoh sulaman yang panjang.

Begitu juga apabila menggunakan benang sulaman sama jenis seperti yang dijahit di atas muka artikel sulaman, kadangkala, benang bawah (benang gelendung) tidak dapat memegang dengan baik benang atas (benang sulaman) dan akhirnya, lambat laun, akan berlaku lecutan benang sulaman yang mana akan merosakkan mutu jahitan sulaman. Ini disebabkan kedua-dua benang adalah sama licin dan tidak dapat saling memegang antara satu sama lain.

Apabila kita menyulam satu hasilan sulaman yang lebih kompleks, dengan menggunakan benang khas gelendung, artikel tersulam menjadi lebih kemas dek kerana daya pegangan antara satu sama lain ditingkatkan dan daya lucutan antara satu sama lain dikurangkan. Hasil sulaman menjadi lebih sekata serta masa menyulam dapat dikurangkan dengan pengurangan jumlah masa terhenti dek benang bawah atau benang atas terputus-putus.


Bagi kalian yang ingin mendapatkan benang khas gelendung (benang 'bobbin') secara belian atas talian, di sini saya nyatakan alamat serta url FB mereka yang terlibat yang kalian boleh hubungi bagi mendapatkan sebut harga dan seterusnya berurus niaga dengan mereka ini.

1) Top Concord Sdn Bhd 
     email: tcsb35@yahoo.com
     no talifon: 03-77847172 atau 03-77847173

*kalian yang berurusan dengan Top Concord haruslah menghantar email     pada alamat email tertera dan hubungi melalui talifon semula selepas 30 minit pesanan telah dibuat melalui email.*

2) AB MAZ
     FB: Maznin Mansor

3) Asiah Hj Talip
     FB: Asiah Hj Talip

4) Ruzila Kasim
    FB Page: Zila Kasim Quilt Shop
    IG : zilakasimquiltshop
   Whatsapp: 013-9237174 / 013-3636174


Di harap perkongsian kali ini dapat membantu kalian yang baru berjinak di dalam bidang sulaman mesin berkomputer ini. Jika ada sebarang pertanyaan bolehlah hubungi cik azue melalui

FB: Azuriyah Mohamad
email: azuriyahmohamad@gmail.com
whatsapp: 013-2700020


No comments:

Post a Comment