Saturday 10 October 2015

Perbezaan Benang Sulaman Mesin (Jenama)

Entri: # 15
Teks: Azuriyah Mohamad
Foto: Azuriyah Mohamad


 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI


Salam kasih sayang. Entri hari ini juga masih lagi berkisar tentang soalan pembaca.
Antara soalan yang sering cik azue dapat adalah tentang benang sulaman mesin.

Kali ini cik azue menjawab soalan pembaca, yang bertanyakan pendapat cik azue tentang benang-benang sulaman berdasarkan jenama yang terdapat di pasaran.


Benang Fufus dan Benang Dolphin



Ini catatan dan pendapat peribadi.
Sila rujuk gambar. Dua benang tersebut banyak cik azue guna pakai dalam proses menyulam setiap artikel.

Dua jenama benang ini adalah yang terbaik selama cik azue menyulam.
Benang dari jenama 'Dolphin' ini di datangkan dalam 2 saiz, kecil dan sederhana. Sesuai untuk penyulam yang kurang aktif atau baru kerana ia lebih murah berbanding benang berjenama 'Fufus'.

Kenapa ia sesuai bagi kegunaan penyulam baru atau yang kurang aktif? Salah satu sebabnya ia didatangkan dalam saiz yang kecil, jadi lambakan benang tidak terusik yang agak lama dapat dikurangkan berbanding jika menggunakan 'spool' benang besar.

Kenapa kejadian lambakan benang tidak terusik harus dielakkan?
Benang yang agak lama terbuka dan terbiar sebenarnya boleh memberi masalah kepada seorang penyulam. Keadaan ini lebih dikenali sebagai keadaan benang 'masuk angin'.
Apabila ini terjadi, benang yang diguna akan seringkali terputus-putus ketika mesin sedang menyulam. Ini akan meningkatkan masa kendalian operasi serta boleh menyebabkan kekemasan artikel sulaman menjadi tidak tepat atau berserabut, samada di muka hadapan mahu pun muka belakang.

Walau bagaimanapun, keadaan ini tidak terjadi kepada benang yang di bawah jenama FUFUS. Mungkin cara pembuatan benang tersebut menyebabkan struktur benang tersebut lebih kukuh.

Dari segi mutu hasilan sulaman, jika dilihat, artikel yang disulam menggunakan benang berjenama Fufus ini, seolah-olah mempunyai kilatan tersendiri serta mampu menghasilkan sulaman yang sekata dan licin.

Setakat ini sahaja yang mampu cik azue nyatakan kerana produk sulaman cik azue hanya menggunakan 2 jenis jenama buat masa ini.
Jika kalian yang ingin membeli benang Fufus ini secara online, kalian boleh dapatkan maklumat melalui pautan Panduan Belian berikut.

Sampai sini sahaja buat kali ini.
Jika ada sebarang pertanyaan kalian boleh hubungi cik azue melalui inbox PM FB atau melalui aplikasi 'whatsapp' ke nombor 013-2700020.

Maafkan cik azue, doakan cik azue, terima kasih.

Hingga bertemu di lain entri.
Wasalam


No comments:

Post a Comment